=> Mono control of duo control?
Met een mono-control of duo control met crashsensor op je gasfles gemonteerd, rij je veilig rond met de caravan , zelfs met de gasfles opengedraaid ! Dat is handig voor koelkast op gas of voor de verwarming.
De crashsensor zorgt ervoor, mocht je een ongeval hebben met de caravan, dat de gas afgesloten wordt en geen ontploffing kan veroorzaken.
1. MonoControl CS — enkelvoudige gasdrukregelaar met crashsensor : voor één gasfles
Werkt op 30 mbar (standaarddruk voor moderne installaties).
2. DuoControl CS — dubbele gasdrukregelaar met automatische omschakeling : voor 2 gasflessen
Automatische omschakeling naar de tweede fles wanneer de eerste leeg is.
Ook voorzien van Crash Sensor, dus veilig voor gebruik tijdens het rijden.
Advies per gebruikstype
| Gebruikstype | Aanbevolen systeem | Toelichting |
|---|---|---|
| Zomerkampeerders / korte reizen | MonoControl CS | Betaalbaar, eenvoudig, prima voor occasioneel gebruik. |
| Regelmatige kampeerders / langere reizen | DuoControl CS | Comfort en zekerheid, vooral bij kou of verre reizen. |
| Winterkampeerders | DuoControl CS + EisEx (verwarming) | Continu gasstroom + antivries voor optimale betrouwbaarheid. |
=> Is de G 607-keuring verplicht voor Duitsland?
Ja — sinds 19 juni 2025 is de G607-keuring voor gasinstallaties in caravans en campers met vaste vloeibare gasvoorziening weer verplicht in Duitsland MAAR dit is in principe enkel voor caravans die in Duitsland ingeschreven zijn, dus niet verplicht voor Belgische caravans
Wat houdt de regeling in
De keuring wordt verplicht op grond van § 60 Flüssiggasanlagen in Fahrzeugen in de Duitse StVZO (de wegenverkeerswet).
De keuring moet elke twee jaar herhaald worden.
Geldt dit ook voor buitenlandse (bv. Nederlandse / Belgische) caravans?
Wettelijk geldt de verplichting voor alle caravans en campers die gebruikt worden in Duitsland, ongeacht het land van registratie.
Echter: Nederlandse bronnen zeggen dat de wettelijke verplichting formeel alleen geldt voor voertuigen die in Duitsland geregistreerd zijn. Voor buitenlandse voertuigen (“niet-Duitse”), is het wettelijk niet verplicht volgens Nederlandse inzicht, maar je kunt in de praktijk wel tegen eisen aanlopen (campings, verzekeringen) die een geldige G607 laten zien wil om toegang te verlenen.
UIT EIGEN ERVARING weten we dat dit G 607-certificaat gevraagd wordt als je langere tijd in de winter op een camping in Duitsland verblijft , zo stonden wij een winterseizoen op camping in Winterberg en toen werd ons gevraagd om het certificaat voor te leggen
TIPS ivm gas in de disselbak :
=> Gas is zwaarder is dan lucht en kan zich in de disselbak ophopen dus opgepast !
1. Zet gasflessen altijd rechtop
Een liggende fles kan vloeibaar gas laten ontsnappen. Dat is brand- en ontploffingsgevaarlijk.
2. Zorg voor voldoende ventilatie onderaan
Prop de disselbak niet vol. Gas is zwaarder dan lucht en zakt naar beneden. Zonder ventilatieopeningen kan het zich ophopen, met kans op verstikking of explosie.
3.Zet geen emmers of open bakken in de disselbak !
Gas kan zich ook ophopen in een emmer of curverbox, maak daarom als je een box in de disselbak zet, dat die volledig dicht is met een deksel om gasophoping te vermijden.
3. Controleer regelmatig slangen en koppelingen
Slijtage of kleine scheurtjes kunnen gaslekken veroorzaken. Controleer visueel voor elke reis en vervang de slangen om de 10 jaar.
4. Sluit de flessen altijd af bij stilstand of vervoer
Draai de gaskraan dicht zodra je niet kookt of onderweg bent. Zo voorkom je lekkage bij een schok of aanrijding. =>


